{"id":821,"date":"2015-09-06T10:49:50","date_gmt":"2015-09-06T08:49:50","guid":{"rendered":"http:\/\/www.eduardo.fi\/?p=821"},"modified":"2015-09-06T10:49:50","modified_gmt":"2015-09-06T08:49:50","slug":"antonio-annan-syyn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.eduardo.fi\/antonio-annan-syyn\/","title":{"rendered":"Antonio antoi syyn: R&B Suomessa"},"content":{"rendered":"

Musiikkilajien osalta olen pitk\u00e4\u00e4n diggaillut R&B:st\u00e4, joten aikoinaan on tullut kuunneltua rapakon tapaa tullutta \u00e4rr\u00e4nbeet\u00e4<\/em> erityisen paljon. Suomessa R&B on ollut aina jotenkin v\u00e4h\u00e4n noloa. Johtuu osaltaan my\u00f6s siit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4\u00e4ll\u00e4 per\u00e4pohjolassa genre ei ole ollut kovin vahva tai vakaa. Monelle kun ensimm\u00e4inen mielikuva suomir&b:st\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 ajatuksia 2000-luvun alkupuolelta, jolloin genre\u00e4 edusti Jonna<\/a>, Salkkareista tuttu Hanna Karjalainen<\/strong> Hanna B<\/a> tai toinen Salkkarit\u00e4hti Aleksi Sariola<\/strong> aka Illi<\/a>. My\u00f6s ennen 2010-luvun alkamista Stig (Dogg)<\/strong> onnistui tekem\u00e4\u00e4n biiseill\u00e4\u00e4n kevyen karhunpalveluksen<\/a> genrelle.<\/p>\n

V\u00e4itt\u00e4isin kuitenkin genren alkaneen muovautumaan omakseen 2010-luvun aikana. T\u00e4m\u00e4n johdosta my\u00f6s suurempi yleis\u00f6 on l\u00f6yt\u00e4nyt tiens\u00e4 musiikkilajin pariin. Artistit kuten Kasmir<\/a>, Karri Koira<\/a>, Pianomies<\/a>, Super Janne<\/a>, Timi Lexikon<\/a> tai Reino Nordin<\/a> on tehneet genrest\u00e4 my\u00f6s musiikillisesti rikkaampaa. T\u00e4ss\u00e4 vaiheessa toki on hyv\u00e4 kysymys, ett\u00e4 voidaanko edell\u00e4mainittuja artisteja upottaa R&B:n alle. Siit\u00e4 huolimatta kaikki n\u00e4ist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t paljolti R&B:n alle sopivia elementtej\u00e4: pehmeit\u00e4 melodioita, laulua ja samalla rikkovat genrerajoja sekoittamalla musiikkiinsa mukaan niin poppia, funkkia kuin r\u00e4ppi\u00e4kin. <\/p>\n

Samankaltaista genrehajontaa on ollut mielest\u00e4ni kuultavissa mm. Sannin<\/a> tuoreimmalla levyll\u00e4. Kysymykseksi j\u00e4\u00e4kin, ett\u00e4 jos pit\u00e4\u00e4 lokeroida niin onko Sanni<\/strong> sitten poppia vai R&B:t\u00e4, vai molempia?<\/p>\n

On my\u00f6s huomioitava, ett\u00e4 genrevertailu Yhdysvaltojen ja Suomen v\u00e4lill\u00e4 on tavallaan v\u00e4\u00e4r\u00e4. Yhdysvaltojen R&B:ss\u00e4 on genren pohjalta historiaa useiden kymmenien vuosien takaa ja aivan erilaista kulttuuripohjaa. Ehk\u00e4p\u00e4 siis osaltaan juuri kulttuuripohjattomuus tekee R&B:st\u00e4 Suomessa ihan oman juttunsa. T\u00e4m\u00e4n vuoksi my\u00f6s artistien lokerointi tiettyjen musiikkityylien alle on l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti rajaavaa sek\u00e4 yht\u00e4lailla turhaa. <\/p>\n

Sivuhuomiona my\u00f6s, ett\u00e4 samanlaista kasvutarinaa on nauttinut my\u00f6s suomir\u00e4ppi, joka on kasvanut viimeisen 15 vuoden aikana Suomessa yht\u00e4lailla ”oikeaksi” musiikkilajiksi.<\/p>\n

Antonio antoi syyn<\/h2>\n

T\u00e4m\u00e4 vahva nostalgiatrippailu ja genren tila-analyysi l\u00e4hti suoraan Antonion<\/strong> tuoreimmasta kappaleesta.\u00a0Annan Syyn<\/strong> -niminen kappale ilmestyi muutama p\u00e4iv\u00e4 sitten ja kappaleessa kiteytyy pitk\u00e4lti askelmerkit yhdeksi hyv\u00e4ksi kappaleeksi lis\u00e4\u00e4 Suomen R&B-kentt\u00e4\u00e4n.<\/p>\n

<\/p>\n