Antonio antoi syyn: R&B Suomessa
Musiikkilajien osalta olen pitkään diggaillut R&B:stä, joten aikoinaan on tullut kuunneltua rapakon tapaa tullutta ärränbeetä erityisen paljon. Suomessa R&B on ollut aina jotenkin vähän noloa. Johtuu osaltaan myös siitä, että täällä peräpohjolassa genre ei ole ollut kovin vahva tai vakaa. Monelle kun ensimmäinen mielikuva suomir&b:stä herättää ajatuksia 2000-luvun alkupuolelta, jolloin genreä edusti Jonna, Salkkareista tuttu Hanna Karjalainen Hanna B tai toinen Salkkaritähti Aleksi Sariola aka Illi. Myös ennen 2010-luvun alkamista Stig (Dogg) onnistui tekemään biiseillään kevyen karhunpalveluksen genrelle.
Väittäisin kuitenkin genren alkaneen muovautumaan omakseen 2010-luvun aikana. Tämän johdosta myös suurempi yleisö on löytänyt tiensä musiikkilajin pariin. Artistit kuten Kasmir, Karri Koira, Pianomies, Super Janne, Timi Lexikon tai Reino Nordin on tehneet genrestä myös musiikillisesti rikkaampaa. Tässä vaiheessa toki on hyvä kysymys, että voidaanko edellämainittuja artisteja upottaa R&B:n alle. Siitä huolimatta kaikki näistä käyttävät paljolti R&B:n alle sopivia elementtejä: pehmeitä melodioita, laulua ja samalla rikkovat genrerajoja sekoittamalla musiikkiinsa mukaan niin poppia, funkkia kuin räppiäkin.
Samankaltaista genrehajontaa on ollut mielestäni kuultavissa mm. Sannin tuoreimmalla levyllä. Kysymykseksi jääkin, että jos pitää lokeroida niin onko Sanni sitten poppia vai R&B:tä, vai molempia?
On myös huomioitava, että genrevertailu Yhdysvaltojen ja Suomen välillä on tavallaan väärä. Yhdysvaltojen R&B:ssä on genren pohjalta historiaa useiden kymmenien vuosien takaa ja aivan erilaista kulttuuripohjaa. Ehkäpä siis osaltaan juuri kulttuuripohjattomuus tekee R&B:stä Suomessa ihan oman juttunsa. Tämän vuoksi myös artistien lokerointi tiettyjen musiikkityylien alle on lähtökohtaisesti rajaavaa sekä yhtälailla turhaa.
Sivuhuomiona myös, että samanlaista kasvutarinaa on nauttinut myös suomiräppi, joka on kasvanut viimeisen 15 vuoden aikana Suomessa yhtälailla ”oikeaksi” musiikkilajiksi.
Antonio antoi syyn
Tämä vahva nostalgiatrippailu ja genren tila-analyysi lähti suoraan Antonion tuoreimmasta kappaleesta. Annan Syyn -niminen kappale ilmestyi muutama päivä sitten ja kappaleessa kiteytyy pitkälti askelmerkit yhdeksi hyväksi kappaleeksi lisää Suomen R&B-kenttään.
Tämä tamperelainen herrasmies on ehdottomasti yksi omalle muistilistalleni laitettavista artisteista. Toukokuussa julkaistu Naiset -kappale keräsi ainakin Tampereella paikallisesti omat huomioarvonsa, mutta myönnettäköön että jäi itseltä vähälle kuuntelulle.
Annan Syyn on kuitenkin ensimmäistä ulostuloa ronskisti parempi kappale. Kappaleessa tytöt ne hymyillen kyselee miten menee ja kokonaisuus on erittäin toimiva. Biisin tuotantopuolella on toiminut MMEN eli Millionaire Men, joka on viime aikoina tuottanut mm. Cheekiä ja Petri Nygårdia.
Mielenkiinnolla jäänkin odottamaan, että tarttuuko suurempi yleisö Antonioon kiinni vaiko eikö.
PS. Innostuin tämän postauksen pohjalta kasailemaan Spotifyyn soittolistaa +2010-luvun suomir&b-biiseistä. Soittolista löytyy täältä. Isoksi pohdinnan aiheeksi nyt jäikin, että puuttuuko listalta artisteja. Jos mielestäsi puuttui, laita kommenttia tulemaan!